a554ce02-51c0-4b55-9f58-f1fd70fd2356

AGA LAB PRINTS 60 YEARS – PREVIEW 5 SPECIALE AIR-PROJECTEN – 30 OKT 17U

Dinsdag 30 oktober van 17 – 19 uur in de BOUWputGallery, Ferdinand Huyckstraat 74
Speciale preview van de Artist in Residence projecten van:
Suzanne Bernardt, Didi Lehnhausen, Alexandra Hedberg, Maja Gajic, Olga Ghanza

Suzanne Bernhardt gebruikt de cyclus van steendrukken als een landschap waaruit sporen van menselijke beweging ontstaan. Een choreografie van mogelijke vergaderingen, passages en kruisingen en de manier volgen waarop we een plek kunnen vormen en een plek ons vormt. Met haar werk stelt ze een ontsnapping voor waar mens en steen één worden.

Didi Lehnhausen startte ‘Medical Apertures’ nadat ze een onderzoek had gelezen over het genezende effect van ramen op patiënten. Ze fantaseerde hoe verschillende lichtbeelden en kleuren van licht door het raam de balans van neurotransmitters in ons lichaam en onze hersenen zouden beïnvloeden. Lehnhausen was geïnteresseerd om de zeefdruktechniek te onderzoeken waarbij frames worden blootgesteld aan licht en vervolgens worden gebruikt om opdrukken op papier te maken. Zes zeefdrukframes, elk met verschillende kleuren en patronen, kunnen voor een lichtbron worden geplaatst om een afdruk op mensen te maken in plaats van op papier.

Het werk van Alexandra Hedberg onderzoekt geluk en oppervlakkigheid. Tijdens haar artist residency bij AGA LAB onderzocht ze met behulp van zeefdruk hoe een kunstenaarsboek in groot formaat (1,5×2 meter) kan worden omgezet in een fysieke kunst ontmoeting.

Maja Gajic herontdekt de basisprincipes van tekenen via grafiek, meestal zeefdruk. Ze draagt houtskooltekeningen over aan gekleurde prints.

Olga Ganzha komt met een artistiek onderzoeksproject ‘MOTHERLAND IS CALLING’. De titel komt van de naam van het standbeeld in de stad van Volgograd (vroeger Stalingrad) in Rusland. Het project vestigt de aandacht op de vragen van herinnering, identiteit, moederfiguur in handen van propaganda, vrouwelijke rol in oorlogsculten en moederland. De eerste fase van het onderzoek nam de vorm aan van een kunstboek, een installatie en een reeks afdrukken die werden geproduceerd bij AGALAB, GWA en KNUST @ AGA.