It’s time for a new era in Arabic Type design!
Sprekers: Lara Captan (LBN), Richard Niessen (NLD), Asieh Dehghani (IRN), Matthias Kreutzer (DEU), Josien Pieterse, Maze de Boer.
Moderator: Özkan Gölpinar.
Muziek: DJ Q.
Het panelgesprek en de reflecties zijn de afronding van het estafette-project East Type West Type met internationale ontwerpers en performers. De paneldiscussie gaat dieper in op het idee achter Lara Captan’s onderzoek. Captan deed uitgebreid onderzoek naar de oorspronkelijke Arabische typografie, uitgaand van een Oosterse esthetiek/canon. In het gesprek en de presentaties gaan we in op het culturele perspectief en de onderlinge waardering van divers design, wederzijdse beïnvloeding en identiteit. Het gesprek wordt geleid door Özkan Gölpinar (schrijver, kroonlid van de Raad voor Cultuur en voormalig programmamanager bij het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst).
Panelleden
Volgens de Libanese ontwerper en typograaf Lara Captan heeft het letterontwerp, de vertaling van script naar type, in de Arabische typografie nog veel te winnen. Tot nu toe is het westerse design-idee dominant geweest en is er weinig geëxperimenteerd in het Arabische letterontwerp volgens Lara Captan. Zij ontwierp, naast een digitale typografie, ook een eigen lettertype voor boekdruk: de Kanat. Samen met Krystian Sarkis richtte ze Typotheque op en schreven ze een manifest voor Arabische typografie.
Richard Niessen creeërt met zijn Palace of Typgraphic Masonry (posters, debatten, installatie) volgens de Dutch Design Award ‘een visueel instituut voor grafisch ontwerp.’ Zijn zoektocht verbeeldt hij in kleurige metaforen van het ontwerpproces. Niessen ontwierp onder meer een eigen alfabet voor de expositie in het Tijdelijk Museum en een ruimtelijk tiffinagh (berberschrift) in Nomadic Traces.
Asieh Deghani is grafisch ontwerper uit Iran, ze was daar actief in een ontwerpers-collectief dat in het Perzische Type de kritische reflectie wilde stimuleren. Ze studeerde recent af bij het Sandberg Instituut als ontwerper.
Twee ontwerpers, Our Polite Society en Richard Niessen, ontwierpen ieder een poster gebaseerd op het onderzoek van Lara Captan, de ‘muze’ van dit project. Te zien/koop (release van poster Our Polite Society) tijdens de avond.
Reflectie
Captan’s onderzoek was voor een drietal instellingen, AGA LAB en Podium Mozaïek in Amsterdam West en het GWA in Amsterdam Oost, aanleiding om diverse kunstenaars en ontwerpers uit te nodigen, die zich vervolgens lieten inspireren door haar onderzoek. In de vorm van masterclasses, lezingen, performance met installatie en een residence periode zijn jonge kunstenaars en ontwerpers uit Scandinavië, Egypte en Nederland uitgenodigd. Zij gingen aan de slag met de monopolie en culturele betekenis van kleur in het Pantone kleurensysteem en met vragen als ‘Hoe ontwerp je je eigen type losstaand van enig canon?’, ‘Hoe creëer je je eigen set of (design)regels?’.
Tijdens de finissage, volgt een compacte terugblik op het project met reflecties door Josien Pieterse (directeur Framer Framed) en Maze de Boer.
Programma
Vrijdag 10 november (panelgesprek, reflecties, expo, DJ).
16:30 – 17:00 inloop
17:00 – 18:30 korte introducties van panelleden, en panelgesprek
18:30 – 18:50 reflectie door Josien Pieterse en Maze de Boer
18:50 – 20:00 DJ Q met een east west mix
Gedurende de avond wordt het werk van Captan, Niessen, Kreutzer en de anderen geëxposeerd.
Met drankjes en soep na.
Locatie: AGA LAB, De Roos van Dekamaweg 7, Amsterdam
East Type West Type is een project van GWA, Podium Mozaïek en AGA LAB.
Met medewerking van Framer Framed en Uva Bijzondere Collecties.
Dank aan de financiers: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard CultuurFonds, Stadsdeel Amsterdam West.
Meld je aan via info@agalab.nl