Voegt onderzoek vanuit de kunstenaarspraktijk waarde toe aan kennisontwikkeling? En wat is deze meerwaarde: Verrijkt of vernauwt het juist wetenschappelijk onderzoek?
Na een tweetal presentaties diepen kunstenaars en wetenschappers in interactie met het publiek het thema van transdisciplinair werk uit.
—
Woensdag 13 juli om 19.00 uur bij AGA LAB
Transgenic prints – lezing door ALICIA CANDIANI
Presentatie tussenstand van de werkperiode van DEBRA SOLOMON
—
19.00 – 19.30 : inloop met drankje
19.30 – 20.00 : lezing Alicia Candiani (Argentinië)
20.00 – 20.30 : presentatie Tussenstand werkperiode Debra Solomon (USA / NL)
20.30 – 21.00 : panelgesprek Alicia Candiani, Debra Solomon en Jan Willem van der Schans (Wageningen Universiteit)
21.00 – 22.00 : afsluiting met drankje
Aanmelden: info@agalab.nl
Lezing en gesprek zijn in het engels. Entrée is gratis.
—
Lezing Transgenic Prints door Alicia Candiani
In de context van de moleculaire biologie verwijst ‘transgenic’ naar organisme dat voortkomt uit ander bronmateriaal. Het draagt deels iets van het vorige organisme, maar is verder volledig nieuw en bevindt zich in een ‘in between’ status. Deze status ziet Alicia Candiani als metafoor voor de positie van hedendaagse grafiek; hoe de breedheid van de hedendaagse gedrukte media de traditionele parameters van dit veld afbreekt en de genen als het ware wijzigt. Dit houdt meer in dan een mix van technieken en toepassing op andere materialen. Volgens Candiani is grafiek grotendeels bepaald door artistieke conventies van bepaalde historische stromingen. Tegelijkertijd wordt ‘printmaking’ veelvuldig ingezet om deze transformatie van historische categorieën uit te drukken. Daarmee is grafiek volgens haar: een transgeen medium.
Alicia Candiani is beeldend kunstenaar, curator voor diverse internationale biennales waaronder IMPACT en directeur van www.proyectoace.org
—
Debra Solomon is oprichter van Urbaniahoeve Social Design Lab for Urban Agriculture. Urbaniahoeve (‘the city as our farm’) en ontwikkelde voedselsysteem – infrastructuren op diverse locaties in de publieke ruimte in Den Haag en Amsterdam. Deze infrastructuren transformeren het bestaande landschap tot een eco systeem en implementeren in situ ‘topsoil production’.
Als expert in voedselsysteem – infrastructuren was Solomon co curator van ‘the Edible City (2007), DOTT07 the first Urban Farming Project in Newcastle UK en nam deel aan de internationale design biennale in Saint Etienne waar ze community tools ontwierp voor voedsel en duurzaamheid. Recent was ze Artist in Residence bij het Centre for Contemporary Art in the Natural World at Dartington Estate’s Schumacher College. Ze exposeerde bij Stroom Den Haag, Bureau Europa, ARCAM (Amsterdam) o.m.
Tijdens het tijdelijk Binnenlandatelier van het Mondriaanfonds – waar ze haar werkperiode invult bij AGA LAB en de Waag – werkt ze onder andere aan chromatografie op basis van eigen grondmonsters, ‘plantguilds’ en grafische aardepatronen op basis van fungi.
—
Foto: Weaver by Alicia Candiani