Het is zomer en daarmee gaat ook onze laatste stagiair van afgelopen schooljaar onze studio verlaten. Was je de afgelopen zes maanden hier dan ken je haar zeker weten: Mélissa Nicolet uit Genève, Zwitserland. Voor ze aankomend weekend weer op de trein naar huis stapt om na de zomer haar opleiding daar af te ronden, willen we haar graag nog een paar dingen vragen.
Zes maanden was je bij ons als stagiaire te gast. Waarom besloot je om bij AGA LAB je stage te doen?
Ik ben gewend veel op de computer te werken. Op een computer kan ik natuurlijk bijna alles doen, maar door die oneindige mogelijkheden is het ook gemakkelijk om de betekenis van mijn werk te verliezen. Vooral daarom wilde ik graag analoge technieken leren. Dus veel met mijn handen werken. Én ik wilde niet alleen met ontwerpen bezig zijn maar ook met beeldende kunst kennis maken. Vandaar dat ik bij AGA LAB terecht kwam. Want in deze studio lopen ongeveer net zoveel grafisch ontwerpers rond als vrij beeldend kunstenaars.
Hoe vond je het om hier aan het werk te gaan? Want niet alleen beeldende kunst was nieuw voor je, ook Amsterdam, Nederland en de taal?
Ja ik vond het allemaal behoorlijk overrompelend. Ik was een beetje overdonderd door de nieuwe stad, het Engels spreken in plaats van Frans en alle nieuwe mensen. En dan nog alle technieken en afdelingen binnen de werkplaats. Het duurde wel even voordat ik een plannetje kon maken wat ik hier graag wilde doen en wat de mogelijkheden waren. Op een gegeven moment besloot ik gewoon het water in te springen en dan vanzelf wel te voelen of het koud was.
De titel van je werk luidt ‘Vas Nager’, ga zwemmen! Die beginzin is dus bij je gebleven?
Ik was op een gegeven moment in de werkplaats bezig en moest denken aan water en de beweging die je meeneemt als je in het water ligt. Het was allemaal spannend en nieuw maar ik merkte dat ik meer en meer met de stroom kon meebewegen. Als je op een gegeven moment in een creatief proces zit dan neemt de stroom, the flow, je mee. Op elk nieuw beeld volgt een volgende. Ik ben deel gaan uitmaken van de grote oceaan van nieuwe mensen en ervaringen en daar ben ik heel blij mee.
Waar ben je het meest trots op?
Ik denk op mijn poster Vas Nager waarin ik alle elementen die ik hier tijdens deze zes maanden heb geleerd heb geprobeerd te verwerken. Op een gegeven moment kreeg ik de smaak te pakken met zeefdruk. In deze poster werkte ik met zwart en de restvormen geel en paars. Ik heb verschillende dingen geprobeerd met lagen en kleuren. Wat is boven, welke laag ligt eronder en hoe verglijden de bewegingen?
Ik weet dat je ook veel danst en daar moest ik aan denken toen ik je vormen zag. Heb je dans gebruikt in je ontwerpen?
Ja klopt, ik dans veel en de soepelheid die ik daar nodig heb, heb ik ook proberen te vertalen in mijn collages en vormen. De wendbaarheid, buigzaamheid, ook de sierlijkheid trekt me aan.
Ik ben zeer geïnspireerd door kunstenaars die met de verbeelding van het lichaam werken. Vooral de vorm en beweging van onze lichamelijk expressie vind ik heel interessant. Veel kunstenaars werken nu bijvoorbeeld ook met hoe de invloed van trauma op onze houding en in onze bewegingen terug te zien is. Ik heb in mijn eigen werk met behulp van fotografie gezocht naar de connecties tussen lichaam en trauma. Ik heb de beelden zelf ontwikkeld en kwam ‘par accident’ in aanraking met Argyrotype. Daar heb ik verschillende series mee gedrukt en door die experimenten begrijp ik nu hoe de kleuren en vormen mooi tevoorschijn kunnen komen. Fotografie was helemaal nieuw voor mij en door dit project begrijp ik er nu een stuk meer van.
Dank je wel Mélissa voor al je hulp. We zijn ontzettend benieuwd hoe je je verder gaat ontwikkelen. Succes terug op je opleiding in Genève volgend jaar en we hopen nog eens van je te horen!