AGA LAB dient in eerste instantie de kunstenaar en is daarmee ‘een belangrijke schakel in de keten van maken tot presentatie in de kunstwereld.’ Dit stelt het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Maar ondanks een positief advies, bleef er bij verdeling geen geld over voor AGA LAB. Dit besluit treft honderden Amsterdamse kunstenaars per jaar, maar zal daarmee ook (wereldwijd) de expositieruimten en musea treffen, die nu werk aan de muur hebben hangen, dat gedrukt is in AGA LAB.
Kunstenaars die vrezen dat hun open werkplaats – een broedplaats voor grafische kunst, vormgeving en fotografie – zal verdwijnen, startten een petitie. Aan de stad Amsterdam, zeggen deze Amsterdammers: AGA LAB kan niet zonder steun van de gemeente.
Initiatief van kunstenaars
Herma Deenen, die zelf al bij AGA LAB drukte toen de werkplaats nog gevestigd was in de Laurierstraat in het Centrum, ‘reisde’ mee toen AGA LAB jaren geleden verhuisde naar Broedplaats Bouw, op het randje van Nieuw-West, uitkijkend op Sloterdijk. De petitie, een initiatief van Herma, is gericht aan de Amsterdamse wethouder van Kunst en Cultuur Touria Meliani, om AGA LAB toch de structurele subsidie te geven die nodig is.
Kunstenaars weten de werkplaats te vinden, niet alleen vanuit andere stadsdelen, maar ook uit wereldsteden zoals New York, Mexico-Stad, Londen en Parijs. Printmakers vinden bij AGA LAB niet alleen de faciliteiten, zoals de zware drukpersen en grote zeefdruktafels die ze individueel nooit zouden kunnen aanschaffen, maar ook de kennis en kunde in het netwerk van makers net als zij, die reflecteren op elkaars werk. In de open werkplaats wordt volop uitgewisseld, van elkaar geleerd en geëxperimenteerd. Wil je de beste zeefdrukkers in de wereld aan het werk zien? Dan ga je naar AGA LAB.
AGA LAB werd in 1958 door grafische kunstenaars opgericht als een studio die openstaat voor iedereen. In lijn met die missie is het betaalbaar houden ervan voor elke kunstenaar: een noodzakelijke basis in de zorg voor experiment en nieuwe ontwikkelingen.
Onze visie van een divers en toekomstbestendig lab dat leeft en ademt, waar iedere kunstenaar welkom is om zijn eigen verbeelding te gebruiken, wordt zwaar op de proef gesteld.
Jonge kunstenaars, net van de academie, zullen naar andere steden moeten reizen om daar verder te gaan in de beoefening van druktechnieken, om nieuw werk te ontwikkelen, om daar netwerken te treffen die zij nu vinden in Amsterdam. Gerenommeerde kunstenaars zullen hun werk in andere steden (laten) produceren en kunstenaars vanuit de hele wereld, die nu voor AGA LAB naar Amsterdam komen, gaan op zoek naar ‘the next best thing’ in een andere wereldstad.
Niet alleen AGA LAB, ook andere grafische werkplaatsen in Nederland hebben het moeilijk. Zo dreigt de Grafische Werkplaats in Den Haag geen structurele subsidie van de gemeente te krijgen en haar deuren na 50 jaar te moeten sluiten. En dat terwijl jonge kunstenaars steeds meer teruggrijpen op de oude ambachten en analoge technieken.
Een reactie op NFT’s en AI is het incorporeren ervan in werk dat gedrukt wordt met analoge technieken als Toyobo of in fotografie die digitaal wordt geprint. Avant-Garde NFT projecten als CryptoPunk en Opepen brengen de digitale en fysieke kunst samen in print en nodigen iedereen uit om deel te nemen aan een wereldwijd kunstproject. Zonder toekenning van structurele subsidie wordt het voor de Amsterdammer steeds moeilijker om mee te doen met globale trends in de kunstwereld, laat staan om de trend te zetten.
De petitie richt zich daarom niet alleen tot de Amsterdammer die zelf graag inkt aan haar handen heeft, maar ook tot de kunstliefhebber die zich begeeft in het Stedelijk – of buiten Amsterdam: in het Van Abbemuseum of het Bonnefanten, of waar ook ter wereld – en die zich wellicht nooit heeft afgevraagd waar die print en dat bedrukte textiel, ontstaan, ontwikkeld en geproduceerd is.
Wij hopen voor alle Amsterdammers, voor onze culturele wereldstad Amsterdam, dat AGA LAB blijft. AGA LAB kan niet zonder de steun van onze gemeente.
Beeld: Alex de Vocht