Beroep: beeldend kunstenaar, met een focus op sculpturen
Soort residency: artist without a room
Duur werkperiode: 3 maanden (juni t/m augustus 2021)
Achtergrond: woont en werkt in Rotterdam, en is mede-oprichter van kunstenaarscollectief MADLAB studio
Instagram handle: @laurakigrimm
Hoe ben je bij AGA LAB terechtgekomen?
Ik heb veel sculpturen gemaakt van karton met een bestaande print, maar wilde nu een volgende stap maken en zelf prints maken op karton om zo mijn eigen materiaal te creëren. Ik had het werk “Six lucid sensibilities” van Didi Lehnhausen gezien. Dit is een installatie gebouwd met zeefdrukframes die zijn bedrukt met fotografische afbeeldingen en worden gepresenteerd met de resten van zeefdrukinkt. Zij was een artist-in-residence bij AGA LAB in 2018 en ik dacht dat deze “club” (AGA LAB) wel open zou staan voor iemand die de grenzen wil opzoeken. Dat werd bevestigd door de informatie die ik op de aanmeldpagina terugvond.
Welke opleiding heb je gehad?
Toen ik 17 was heb ik de studierichting Fashion & Design gevolgd bij Amsterdam Fashion Instute (AMFI), waar voor mij soms te veel nadruk op de techniek en te weinig op de creativiteit lag. Daarna heb ik me aangemeld en ben ik aangenomen bij de Gerrit Rietveld Academie. Mijn specialisatie was Textiel. De kunstacademie heeft geholpen om een denkproces om te zetten naar werk. En heb er ook geleerd om te zeefdrukken op textiel, dus die techniek was me niet helemaal vreemd.
Wat is jouw medium of techniek?
Ik maak sculpturen en werk graag met plastische materialen die ik met de hand kan manipuleren, zoals stof, papier en karton.
Wat zijn je plannen voor jouw werkperiode bij AGA LAB?
Tijdens mijn werkperiode gebruik ik kleurpigmenten om zelf zeefdrukinkten mee te maken, wat al een experiment op zich is. Pigmenten hebben per kleur verschillende kwaliteiten, waardoor je voor elke kleur een nieuw recept van mengverhoudingen moet ontdekken. Door de kleuren over elkaar heen te drukken zie ik kleurverdiepingen en andere kleurtonen verschijnen. En ik heb gedrukt op verschillende soorten papier om te kijken wat het effect was van de kleuren op de ondergrond.
Ik gebruik nu vier pigmenten (Indisch geel, kalkblauw, groene omber gemengd met kalk geel en gebrande sienna) om vrije composities te drukken op grote kartonnen platen. Na mijn residentie ga ik verder aan de slag met deze eigen bedrukte materialen om er nieuw werk van te maken. Dit zal tentoongesteld worden in Rotterdam, aangezien dit gesubsidieerd wordt door stichting Droom en Daad.
Heb je een specifieke discipline of hulp van een expert gevraagd?
In principe had ik naast zeefdruk ook andere technieken willen uitproberen, zoals lithografie en etsen. Maar ik vind ook dat je beter iets goed kan doen dan van alles een beetje. Daarom heb ik me nu volledig gefocust op zeefdrukken. Ik ben geen graficus en tijdens deze werkperiode van drie maanden wil ik ontdekken wat de mogelijkheden zijn van zeefdrukken en een eigen manier van werken ontwikkelen. Mooi is ook de uitwisseling van ideeën met de mensen op de werkvloer. Zo heeft Ida Ferrand laten zien hoe je zorgt dat je verschillende panelen op elkaar kan laten aansluiten, met behulp van een techniek die ook voor het ontwerpen van behang wordt gebruikt. Werkplaatsassistent Maarten Schuurman helpt mij niet alleen op technisch gebied, maar motiveert mij ook in creatief opzicht. Hij is mijn cheerleader.
Wie of wat inspireert je het meest?
Op dit moment een brief uit het boek Notes and Methods over Hilma af Klint. De boodschap die ik erin lees: “Wat je ook doet, als je ergens energie in steekt komt er komt altijd iets uit”. Dit geeft vertrouwen op creatief gebied en helpt me door te zetten bij twijfel.
Het is voor mij daarnaast bijzonder hoe deze Zweedse kunstenaar haar spiritualiteit verwerkte in haar schilderijen. Ik kom uit een redelijk rationele familie, en haar verhaal intrigeert mij. Het vertelt mij: “Je hoeft niet alleen te verbeelden wat je daadwerkelijk ziet, maar je kan ook verbeelden wat je innerlijk voelt”.
Beeldmateriaal:
- Laura Grimm aan het werk bij AGA LAB
- Experimenten met kleurpigmenten op karton
- Persoonlijke interpretatie / schets van de brief van Hilma af Klint – ©Laura Grimm