Experiments in Artistic Making

Residents: Kaleb de Groot, Claudia Doms & Eva Pel en Debra Solomon
At AGA LAB en Waag Society

Vier kunstenaars presenteren de resultaten van hun artistieke onderzoek, dat zij afgelopen jaar uitvoerden in het kader van het Binnenlandatelier van het Mondriaan Fonds. De kunstenaars kregen vrije toegang tot de makersfaciliteiten en expertise bij AGA LAB (grafisch) en Waag Society (3Dprinten, Wet-lab). Hun werk, elk voortkomend uit een werkperiode van 2 maanden, varieert van chromatografie, een open source ontwerp bibliotheek op basis van een historisch manuscript tot een unieke kunstenaarspublicatie. De Groot, Doms, Pels en Solomon tonen hun werk in de bijzonder vormgegeven aula van de nieuwe Broedplaats de LELY van 6 tot 13 mei 2017.

Opening: Zaterdag 6 mei, 18:00
Finissage: 13 mei, 16:00
Rondleidingen: 13 mei, 14:00 & 16:00 (24u Nieuw West)
Openingstijden: Woe tot Zon 12:00-18:00

Over de kunstenaars
Kaleb de Groot
‘The Rendition Journal’
Kaleb de Groot gebruikte zijn reis-logboek als basis voor deze kunstenaarspublicatie. Bestaande uit een verzameling van notities, tekeningen en een breed scala aan beeldmateriaal en quotes die hij van zijn reizen tijdens voorgaande residencies in Xiamen (China), Lusaka (Zambia), Dire Dawa (Ethiopia), Willemstad (Curacao) en Kutacane (Indonesia) verzamelde. In zijn kunstpraktijk doorliep hij een spectrum aan iconografische en semantische verschillen, waardoor hij zich af ging vragen hoe theorie, maatschappelijke betrokkenheid en vorm samengebracht kunnen worden. Deze eerste editie van het boek kan gezien worden als een uitbreiding van de ervaring van De Groot met het organiseren van artistieke platforms (Toko, Motel Nooitgedacht, Fatform en het Counter-Memory project). The Rendition Journal begint hier.

Claudia Doms and Eva Pel
“New Nature’
New Nature begon met de ontdekking van het 17e eeuwse manuscript van Jan Velten’s ‘Wonderen der Natuur’ in de Amsterdamse Artisbibliotheek. Doms en Pel onderzochten het 300-jarige manuscript van tekeningen en gouaches die de kunstenaar Jan Velten gedurende een periode van ongeveer 15 jaar in en rond de dierentuin Blauw Jan in Amsterdam heeft gemaakt. Doms en Pel zoomen in op details van de amateuristische tekeningen van dieren, planten en circusartiesten die genegeerd werden bij de restauratie en annotatie van het boek. Zij construeerden een reeks 2D- en 3D-afdrukken en objecten afkomstig uit de 17e-eeuwse tekeningen van Jan Velten. Doms en Pels richten zich op wat historici zouden kunnen overzien. Door te experimenteren met diverse productietechnieken – het nieuwe en het oude – brengen ze fantastische artefacten tot leven. Alle artefacten zijn beschikbaar als open source bestanden voor reproductie.

Debra Solomon
‘Soil Portraits’
Als kunstenaar werkt Solomon regelmatig met bodemwetenschappers om de bodem in de  openbare ruimte en in de Urbaniahoeve/ DemoTuinNoord onderzoeken en produceren. Tijdens haar verblijf in 2016 heeft Solomon een bestaande techniek vernieuwd om grote formaat chromatografen (16x vergroot) te produceren met behulp van een methode die puur visuele gegevens van de bodemactiviteit weergeeft. Het bodemorganisme als geheel is prominent in het werk van Solomon aanwezig. Als een utopisch instrument dat technisch om de effecten en de loop van de klimaatcrisis in stedelijke omgevingen te weerspiegelen en veranderen. Deze bodemchromatografen werden gemaakt met behulp van Solomon’s zelf geproduceerde bovengrond, en contrasterende stedelijke bodemmaterialen. De chromatografie communiceert zo de verschillende niveau’s van menselijke ingrepen. Vanuit een niet-antropocentrisch perspectief zijn dit de ‘echte’ Big Data.


Geplaatst

in

door

Tags: