Cross-overs tussen klassieke en nieuwe grafische technieken & electronische media
Twee artist-in-residencies mogelijk gemaakt door Binnenland Atelier MondriaanFonds
INTRODUCTIE
STEIM en AGA LAB willen kunstenaars en ontwerpers uitnodigen om te experimenteren met zowel oude als nieuwe technieken binnen hun werkplaatsen en labs. Beide stichtingen stellen hun faciliteiten en expertise ter beschikking van experimenten met beeld en geluid in nieuwe contexten. AGA LAB biedt expertise, netwerk en grafische faciliteiten. STEIM biedt kennis, netwerk, technische ondersteuning en hard- en software faciliteiten om geluidskunstinstallaties en elektronische instrumenten te maken.
SAMENWERKING
Binnen deze samenwerking willen we samen met STEIM kunstenaars en ontwerpers uitnodigen die nieuw terrein willen verkennen. Om de toepassing van het medium in brede context te zien, niet alleen in 2D beeld, maar ook richting vernieuwing in discipline, materiaalgebruik of beeldtaal in 3D.
EXPOSITIE
Zaterdag 5 en zondag 6 december is iedereen welkom om de expositie van Margré Steensma en Enrique Arce Gutierrez te bezoeken, tussen 11:00 en 17:00. Locatie: De Bouwput, Ferdinand Huyckstraat 64, 1061 HW Amsterdam (om de hoek bij AGA LAB, Amsterdam).
Vrijdag 4 december is er een privé-opening (op uitnodiging).
Ga naar het Facebook-event: EXPO Margré Steensma & Enrique Arce Gutierrez
KUNSTENAARS
Zo zijn twee kunstenaars, Margré Steensma en Enrique Arce Gutierrez, aangetrokken om als vervolg op hun residentie bij het AGA LAB onderzoek te doen met geluidskunst en andere toepassingen van geluid of muziek bij STEIM.
Margré Steensma
Beeldend kunstenaar Margré Steensma studeerde zowel in Nederland (o.a. Fontys Hogeschool voor de Kunsten) als in België (KASK) en haar werk is sinds 2011 in exposities te zien in binnen- en buitenland. Voor haar residentie bij AGA LAB en STEIM werkt ze haar project The Waiting Room verder uit. Margré: “Mijn installaties en sculpturen ontstaan vaak vanuit een verlangen. Dit project is ontstaan met het verlangen om de tijd te vertragen.” Hierbij refereert ze aan haar worsteling met tijd en de haastigheid van het dagelijks leven. “Ruimtes en omgevingen, zowel persoonlijk als gemeenschappelijk, hebben een sterke invloed op onze gemoedstoestand. In mijn nieuwe installatie wil ik een ruimte creëren die het begrip wachten oproept. Een ruimte die je als het ware dwingt om te wachten.”
Voor The Waiting Room heeft Margré zich in het AGA LAB voornamelijk bezig gehouden met het creëren van eigen texturen en heeft ze geëxperimenteerd met voor haar nieuwe technieken waarmee ze haar sculpturen kan bedrukken. Bij STEIM gaat haar project verder: “Ik ben een aantal sculpturen aan het maken waarin ik geluiden wil verwerken. Mijn focuspunt bij STEIM is het zoeken naar geluiden die mijn sculpturen kunnen versterken. Met een fieldrecorder neem ik hiervoor eigen geluiden op. Hierin ben ik zoekend maar ook afwachtend omdat geluid een nieuw gegeven is in mijn werk. Dat maakt het spannend en uitdagend.”
Ze heeft ook een sterk idee welke soort geluiden dit moeten zijn: “Geluid heeft een grote invloed op gemoedstoestanden en geluid kan het wachten draaglijker maken. Met betrekking tot dit project wil ik gaan onderzoeken welke geluiden in mijn dagelijkse omgeving een positieve en kalmerende werking hebben. Hier denk ik vooral aan constante subtiele geluiden die we niet zo snel doorhebben. Geluiden die ons bewust maken van de voorbijgaande tijd.” Bij STEIM zal Margré gaan onderzoeken hoe deze geluiden precies verwerkt kunnen worden in haar sculpturen.
Enrique Arce Gutierrez
Enrique Arce Gutierrez is een ‘user experience designer’ en installatie kunstenaar uit Mexico. In Nederland volgde hij zowel een Bachelor (Interaction Design) als Master (Creative Design for Digital Cultures) opleiding aan de HKU. Inmiddels is hij al vijf jaar werkzaam op het gebied van nieuwe media, creatieve technologieën en prototypes.
Zijn werk draait om onderzoek in technologie en het creatieve gebruik daarvan in kunst en ontwerp, alsmede de wens van de maker om het autonome en onafhankelijke aspect binnen de individuele media een rol te geven zodat het werk zich kan distantiëren van de maker als gebruiker/creator.
Voor zijn project bij STEIM en AGA LAB gaat hij onderzoek doen naar de mogelijkheden om de unieke ervaring van live muziek en de ambiance die er omheen hangt (op) te vangen. En hoe dit te vertalen naar visuals en, met name, fysieke en tastbare objecten.
Door het gebruik van verschillende sensoren, voorbijgaand aan enkel audio en video, ligt er daarnaast een focus bij het creëren van een visuele vocabulair die opnames vertaald en zo een unieke, fysieke representatie weergeeft van een vergaan moment. Als materiaal wil Enrique geslepen (edel/barn)stenen gebruiken in combinatie met 3D prints.