Vier musea kopen samen werk van Patricia Kaersenhout

Vier musea bundelen de krachten om onderbelichte heldinnen van verzet een plek te geven in Nederlandse musea. Het monumentale werk Guess Who’s Coming To Dinner Too? (2017-2019/20/21) van Patricia Kaersenhout (1966, NL) is met genereuze steun van Vereniging Rembrandt en Mondriaan Fonds aangekocht door het Stedelijk Museum Amsterdam, Centraal Museum Utrecht, Frans Hals Museum Haarlem en Van Abbemuseum Eindhoven.

 

Beeld: Charlott Markus

De installatie bestaat uit vier grote tafels elk in de vorm van een driehoek met in totaal plaats voor zestig vrouwen van koningin Nefertiti tot activist Shirley Colleen Smith. Met deze installatie vestigt de kunstenaar de aandacht op onderbelichte verhalen uit de wereldgeschiedenis voor een completer en eerlijker beeld. Kaersenhout geldt als een van de meest prominente kunstenaars van dit moment. In haar werk komen beeldend vermogen en cultureel activisme samen.

Patricia Kaersenhout heeft in samenwerking met AGA LAB / Alex de Vocht de tafellopers op katoenen kaaslinnen gedrukt op onze digitale afdeling in onze studio, waar later de namen van 60 vrouwen met kralen op geborduurd zijn door verschillende vrouwen tijdens meerdere borduursessies, op diverse locaties.

 


 

[blockquote text=’“Het werk dat ik maak is nooit ter meerdere eer en glorie van mijzelf. Ik zie mijzelf als een dienend medium, waarmee ik bedoel dat ik het belangrijk vind om geschiedenissen die weggevaagd zijn door middel van kunst bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Hiermee hoop ik een bijdrage te leveren om een completer en eerlijker beeld van geschiedenissen anders dan de westerse te geven. Dankzij de aankoop ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ worden de verhalen van de vrouwen aan tafel in het Nederlands curriculum opgenomen.”‘ text_color=’#e6ae48′ text_size=’12px’ title_tag=’h3′ width=” line_height=’undefined’ background_color=” border_color=” show_quote_icon=’no’ quote_icon_color=” quote_icon_size=”]

Patricia Kaersenhout (1966)

 


Lees meer over dit werk en de aankoop ervan

via Het Parool

via Het Stedelijk Museum

via Het Frans Hals Museum


Geplaatst

in

door

Tags: