Interview met AiR Ling Chiu

Maak kennis met Ling Chiu, een kunstenaar uit Canada, maar nu gevestigd in Londen. Ze is een fulltime printmaker, kunstenaar en is al bijna 20 jaar docent en werkzaam als printer. Ze zeefdrukt, lithografeert, etst, maar houdt van alle printprocessen!

Hoe lang werk je al bij AGA LAB en wat waren je plannen voor wat je hier wilde doen?
“Ik ben hier nu een maand, dit is mijn tweede residency hier. Ik had een hypothese over plantaardige reinigingsmiddelen, AGA LAB werkt op een non-toxische manier, er zijn dus geen oplosmiddelen in de studio en ik was benieuwd hoe lithografie zou werken zonder de traditionele oplosmiddelen. De middelen die ze hier gebruiken is ‘Geo Wash K’ en het is gebaseerd op plantaardige olie. Ik ben hier om te kijken hoe het in zijn werk gaat en of het haalbaar is om terug te brengen naar mijn eigen studio, en daarom of het de moeite waard is om terug te brengen naar het Verenigd Koninkrijk.”

Dus wat heb je ontdekt?
“Zoals alle dingen in printmaking waren de eerste 20 dagen een ramp, pas aan het einde kreeg ik de draai te pakken. Daarom is het zo geweldig om een residency te doen, want ik kan die intensieve tijd gebruiken om eraan te werken, weet je, je woont in de studio, je bent hier 12-16 uur per dag, het was geweldig! Er is een pittige leercurve wanneer je die overstap maakt van oplosmiddelen, dus ik ben de Arts Council England erg dankbaar voor het geven van een ‘Ontwikkel je creatieve praktijk’-beurs, en dat is hoe ik ben gefinancierd om hier nu te zijn. Het is echt de moeite waard geweest, want een oplosmiddelvrije omgeving betekent dat je langer kunt printen, voor altijd kunt printen en met meer mensen kunt printen!”

 

 

Hoe heb je de studio-omgeving ondervonden? Werken rond een aantal van de andere kunstenaars?
“Ik bedoel, het is geweldig, dit is waarom ik hier voor de tweede keer ben. Ik was hier in 2019 om te leren over het etsen met kopersulfaat en het werken met acrylresist-gronden, en ik vond het zo leuk dat ik terugkwam!”

Wat is het concept achter je werk? Ik weet dat je duiven als je belangrijkste motief hebt gebruikt, kun je een beetje inzicht geven achter je ideeën?
“Natuurlijk, dus ik heb een doorlopend oeuvre over duiven, en ik ben door ze gefascineerd, want ze zijn overal waar mensen zijn. Ze zijn over de hele wereld, waar mensen zijn, zijn er duiven en als er meer mensen zijn, zijn er meer duiven. Ze zijn een goede weerspiegeling van ons, ze proberen te doen wat wij proberen te doen, ze proberen te leven, eten, een huis te vinden, kinderen te krijgen, ze doen precies wat wij doen op allerlei interessante plaatsen. Er zijn veel mooie parallellen tussen duiven en de mens, maar er zijn ook veel donkere parallellen. Duiven hebben een slechte reputatie, maar eigenlijk zijn ze hetzelfde als de mooie witte duiven, en het is hetzelfde verschil tussen een expatgemeenschap en een migrantengemeenschap, kijken naar één duif is heel anders dan kijken naar een massale groep duiven en dat geldt ook voor mensen.”

Ben je tijdens je verblijf hier geïnspireerd geraakt door specifieke kunstenaars?
“Oh ja, dus wat geweldig is, is om ‘s avonds met de andere AiRs te werken en een aantal interessante parallellen te zien, sommige andere artiesten werken ook in CMYK, dus als er iets misgaat, zijn we hier om elkaar te helpen, en dat is een van de beste dingen van AGA LAB. Helemaal aan het einde werkte ik met Aurélie (@ae_sx) zij was een cyaanlaag aan het printen, en we dachten: ‘Ik vraag me af hoe dat eruit zou zien met een van mijn duivenprints!’ dus we deden het gewoon! We werkten samen aan twee prints en ze zien er fantastisch uit, dus het was echt een leuke verrassing op het einde. Het is altijd super mooi om het scala aan kennis en ervaringen bij AGA LAB te zien, want het is heel, heel breed, ze hebben stagiaires, vrijwilligers, ze hebben mensen die hier al tien jaar zijn, en ze hebben mensen die hier al tien minuten zijn en ik hou echt van die mix!”

Bekijk meer van Ling op haar Instagram @inked_twice.