VivianmacGillavry-agalab

Vivian Mac Gillavry artist in residence | etsen om mycelia-netwerken te verkennen

Dit voorjaar was Vivian Mac Gillavry artist in residence bij AGA LAB op de etsafdeling. Vivian studeerde in 2021 af aan de Gerrit Rietveld Academie bij de afdeling Expanded Painting. Ze maakt veelal combinaties van sculptuur, tekeningen en schilderingen.

Je hebt een achtergrond in sculptuur, maar hier in de gym kun je vooral vlak en plat werken. Kan je vertellen wat je hier als resident bij AGA LAB bracht?

‘Ik kwam hier binnen met nauwelijks kennis van grafiek. Op de Rietveld is er wel een afdeling grafiek maar daar ben ik zelfs nooit binnen geweest. Ik was zelf meer te vinden bij de metaalwerkplaats. Ondanks dat roept mijn werk wel een ‘grafisch gevoel’ op. Ik was benieuwd naar wat deze technieken zouden kunnen toevoegen aan mijn practice.’

‘Ik begon vol enthousiasme aan mijn twee maanden hier. Met het voornemen allerlei technieken uit te proberen. Al snel merkte ik dat twee maanden veel te kort is om zelfs maar één techniek écht goed onder de knie te krijgen dus ik besloot mij hoofdzakelijk te richten op etsen (lijn-ets en aquatint) en af en toe een blinddruk.’

Hoe bevielen deze technieken? En heb je een favoriet?

‘Ik vind etsen fantastisch. Vooral het werken met aquatint. Je kunt zoveel diepte en gelaagdheid opbouwen in de ets. Ik vond het werken op de plaat ook spannend. Je kunt niet gemakkelijk corrigeren dus je moet een behoorlijk vaste hand hebben. Ik heb verschillende formaten zinkplaten geprobeerd en een aantal waren dusdanig gedetailleerd dat het maken van sommige van die platen meerdere dagen kost. Door te werken met Aquatint bleef ook de uitkomst van de platen vaak voor mij een verrassing.’

‘Veel van mijn werken zijn erg tijdsintensief, soms zonder dat je dat er direct van afziet. Wat dat betreft past etsen daar dus ook helemaal bij. Vanuit mijn sculptuur achtergrond was het ook interessant om blinddruk te proberen. Je maakt een soort minisculptuur op 2D. Ik had daar nog veel meer plannen mee, maar zoals elke artist in residence hier zal kunnen beamen: twee maanden vliegen om.’

 

 

Heb je wel kunnen doen wat je wilde? Heeft het je iets gebracht deze periode?Waar liep je tegenaan tijdens je residentie?

‘Het proces van etsen is erg tijdrovend en traag. Het kost veel tijd om een plaat goed af te slaan, vooral bij grote platen. Als je dan net te veel of te weinig hebt afgeslagen dan zie je dat pas nadat je hebt afgedrukt. Soms was het dan toch niet goed gegaan. Dat frustreerde me. Met tekenen of schilderen is het een directere manier van werken waardoor je kunt reageren op het werk. Het is proces is onvergelijkbaar.’

‘Omdat de technieken nieuw waren voor mij heb ik ook veel tijd gebruikt om te experimenteren met het materiaal. Vooral de eerste maand heb ik mij meer gericht op de techniek dan op thema’s. Het was vooral de vraag, wat kan er allemaal en hoe werkt dat? Gelukkig lopen er mensen rond bij AGA LAB zoals Herma Deenen die zo’n beetje alles weet over etsen. Nu ik de technieken beter beheers kan ik mij meer focussen op wat ik wil doen.’

Wat heb je gemaakt? En kun je iets vertellen over je mycelium interesse?

Ik ben gefascineerd door de verschillende soorten vertakkingen die we in het dagelijks leven tegenkomen. Bijvoorbeeld bij het splijten van boomtakken, in lichaamssystemen zoals aderen, of in door mensen gebouwde systemen zoals wegen. Mijn eindexamenwerk focuste al op deze verhalen en ik wilde tijdens mijn residentie mij nog specifieker focussen. Ik heb de print-technieken ingezet om patronen van schimmels en mycelia-netwerken te verkennen.’

‘Het mycelium kan – volgens wetenschapper en schrijver Merlin Sheldrake – worden gezien als het weefsel dat een groot deel van de wereld bij elkaar houdt. Er zijn delen van deze schimmelnetwerken die gemakkelijk te herkennen zijn, bijvoorbeeld de paddenstoelen die je tegenkomt tijdens het wandelen in het bos, maar de meeste schimmels verspreiden sporen zonder paddenstoelen te produceren.’

‘Die kennis spreekt totaal tot mijn verbeelding: Paddenstoelen die boven de grond de aandacht opeisen, terwijl onder de grond hun mycelium groeit, dat geen vaste vorm heeft. De vorm van mycelium is als het ware te vergelijken met de vorm van water.’

 

En dan zegt Vivian aan het einde van het gesprek dat ze nog zo veel wil uitproberen en dat ze genoeg plannen heeft om terug te komen bij AGA LAB. We zien je heel graag terug Vivian. We kijken uit naar je expo in De Bouwput. We hopen dat je ons op de hoogte houdt van je weg want we zijn heel benieuwd naar je werk en ontwikkeling. Tot gauw!

 

Website: https://vivianmacgillavry.com/

Instagram account: www.instagram.com/vivian.mac.gillavry/

 

Interview door Barbara Collé


VivianmacGillavry-agalab

Exhibition ‘ TRACES ‘ De Bouwput
Thursday 26 May – 18.00-21.00
Vivian Mac Gillavry & Sofia Paravicini