
Our Gradient Paradise – AGA LAB online expositie #2
Dit weekend zijn we van de winter in de lente gegleden en vandaag (21 maart) is het International Colour Day. AGA LAB opent daarom vandaag haar tweede online expositie: OUR GRADIENT PARADISE. Een serie bomvol stomende en dampende kleuren.
Verlooptinten
De werken in deze tentoonstelling hebben allemaal een kleurverloop, een gradiënt. Bij een goede gradiënt kun je nooit precies zeggen waar de ene kleur begint en de andere ophoudt zoals bijvoorbeeld bij de regenboog. Of bij de kleuren van een zonsopkomst en zonsondergang waar rozerood over paars naar blauw verglijdt. Of daar waar het diepe in het ondiepe water overgaat en de kleur van diepdonker paarsblauw over ultramarijn naar groenblauw verloopt.
Iriserende kleuren
Een heel specifieke gradiënt is de iriserende (of iridiserende) kleurovergang. Dat zijn de kleuren van een zeepbel, een olievlek of een parelmoerschelp. Deze kleuren verlopen niet in de kleurvolgorde van de regenboog (rood, oranje, geel, groen, groenblauw, paarsblauw, paars) maar hebben een eigen kleurritme, ook wel bekend als de structurele kleur-grafiek. (Interference colour chart.)
Oneindigheid
De Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges heeft veel over het onderwerp oneindigheid geschreven. Ook zijn bekende verhaal The Aleph draait om het wonderlijke, niet te bevatten oneindige. In dit verhaal komen veel iriserende kleuren voor. Kleuren die je kunt zien maar niet kunt pakken. Ze zijn ontastbaar, ongrijpbaar en veranderen naarmate jij je standpunt verandert.
“I saw a small iridescent sphere of almost unbearable brilliance. At first I thought it was revolving; then I realised that this movement was an illusion created by the dizzying world it bounded.”
Deze kleuren zijn luchtspiegelingen en stromen tussen illusie, droom en werkelijkheid waarbij de scherpe lijnen ontbreken.
- Dan Gonen, Test screens, 2020. Silk-screen print on canvas.
- Camie Laure, Asleep, Riso-print on paper, Knust Press 2020. Edition 60.
- Ezequiel Melero, Amazona #1, 2019. Silk-screen print on paper.
- Julie Wolfe, Venus: Ozone#1, #6, #10. 2019 Acrylic on archival pigment print on rag paper.
- Line Under Line (Marcio Pontes), from the UNDERLINE collection, 2020. Aluminum boxes with three layers of printing.
“I saw a small iridescent sphere of almost unbearable brilliance.”
Jorge Luis Borges
- Herma Deenen, Untitled, 2019, Mixed graphic technique on paper. Unique prints.
- Lol Gallimore, LONE BLUE, risograph, edition 25, 2020
- Michiel Schuurman, EFFECT RATING, 2012. Silk-screen print on paper. Collection Stedelijk Museum Amsterdam.
- Made during a Workshop Silk screen printing, by our AGA LAB Silk screen print teacher Maarten Schuurman.
“More like a transparent, paradoxically iridescent creature rather than an actual person.”
Franz Kafka
- Renske Huysmans, Life and death ‘. Etching on paper, 2020.
Deelnemende kunstenaars:
- Dan Gonen
- Camie Laure
- Ezequiel Melero
- Julie Wolfe
- Line Under Line (Marcio Pontes)
- Herma Deenen
- Lol Gallimore
- Michiel Schuurman
- Maarten Schuurman
- Renske Huysmans
Citaten:
Jorge Luis Borges, The Aleph, Penguin books Ltd 2000.
Franz Kafka, The Diaries of Franz Kafka 1914-1923, Schocken Books 1971.
Over de AGA LAB & KNUST@AGA LAB online exposities
Dit is de tweede aflevering van onze online exposities. Een initiatief van kunstenaar en curator Barbara Collé. Elke maand stellen we een nieuwe serie samen waarbij de verschillende druktechnieken die AGA LAB en KNUST@AGA LAB te bieden hebben aan bod komen zoals Riso druk, zeefdruk, toyobo, digitaal printen en etsen. De werken zijn gemaakt door kunstenaars en ontwerpers die geregeld in onze studio werken en/of deelnamen aan ons AIR programma.
Lees meer over ons AIR-programma >
Wil je ook met je project bij AGA LAB aan de slag? Lees dan wat AGA LAB in huis heeft en hoe het werkt >
Bezoek onze eerste online expositie: Unlock the heart of the moon >