AGA-LAB-online-expositie-nummer-3

EARTH the blue marble – AGA LAB online expositie #3

Naar aanleiding van de Dag van de aarde (22 april) maakten we een tentoonstelling die geheel om de aarde draait. Met deze verzameling kunstwerken zoomen we in en uit. En bovenal bezingen we de aarde.

  • Met trots presenteren we deze derde editie van de online exposities samen met De Bouwput.

 

The Blue Marble

 

The-Blue-Marble

Earthrise gemaakt op 24 december 1968.

Twee maanden geleden maakten we een online expositie over de maan. We verzamelden beelden van de maan gezien vanaf de aarde. In 1968 namen astronauten vanaf de maan een van de meest verspreide foto’s ooit. Op de foto is een volledig verlichte aarde te zien omdat de fotograaf vanaf de maan precies de zon in de rug had. De aarde gezien vanaf daar toonde vooral één kleur: blauw. Vier jaar later, in 1972, werd een andere bekende foto van de aarde gemaakt die de aarde de koosnaam ‘de blauwe knikker’ (the blue marble) opleverde.

 

 

 

 

 

 

Cyanometer

 

Cyanometer

De cyanometer, ontwerp: Horace-Bénédict de Saussure(1740-1799), Alexander von Humbold (1769-1859).

Vanaf de maan zijn wij dus een piepkleine blauw bal maar als wij overdag het grootste heelal inkijken, zien wij zelf (vaak) ook een uitgestrekt blauw. De kleur van de hemel die onze aarde omgeeft kan alle tonen blauw kleuren. Er bestaat een officieel meetapparaat dat de intensiteit van de blauwe kleur van de hemel meet. Dit meetapparaat heet een Cyanometer (van de kleur cyaan en meter).

 

 

 

 

 

 

 

Met deze twee uitgangspunten in je achterhoofd, welk hemelsblauw zie jij dan terug in de kunstwerken in deze expositie? Zie je ook het verloop van een stralende dag naar de donkere blauwe avondhemel? En zie je ook ergens het blinkende blauw alsof het zonlicht schittert op een glanzende glazen bol?

 


 

‘I’ve been circling for thousands of years
And I still don’t know:
Am I a falcon,
A storm, or a great song?’

 

Rainer Maria Rilke, The Book of Hours, 1905.

 


 


 

‘This blue phenomenon explains different practices of which the painters do not know the motives, but are guided by a kind of instinct or assiduous study of nature that leads them to sense its suitability.’

 

Horace-Bénédict de Saussure on the Cyanometer (1740-1799).

 


 

 


 

Veel dank aan de deelnemende kunstenaars:

 


 

Over de AGA LAB & KNUST@AGA LAB online exposities

Dit is de derde aflevering van onze online exposities. Een initiatief van kunstenaar en curator Barbara Collé. Elke maand stellen we een nieuwe serie samen waarbij de verschillende druktechnieken die AGA LAB en KNUST@AGA LAB te bieden hebben aan bod komen zoals Riso druk, zeefdruk, toyobo, digitaal printen en etsen. De werken zijn gemaakt door kunstenaars en ontwerpers die geregeld in onze studio werken en/of deelnamen aan ons AIR programma.

Lees meer over ons AIR-programma >

 

Wil je ook met je project bij AGA LAB aan de slag? Lees dan wat AGA LAB in huis heeft en hoe het werkt >

 

 


 

Peim van der Sloot en Jonael van der Sloot, 2020Bezoek onze eerste online expositie: Unlock the heart of the moon >

 

 

 

 

 

00-gradients-Julie-WolfeBezoek onze tweede online expositie: Our gradient Paradise >